Accountability y Culturas Periodísticas en España

30/05/2016

Ens complau comunicar-ls la concessió del projecte projecto R+D+i Accountability y Culturas Periodísticas en España. Impacto y propuesta de buenas prácticas en los medios de comunicación españoles’ (MediaACES), finançat pel Ministeri d'Economia i Competitivitat (2016-2019).

L'objectiu fonamental de la recerca és (a) detectar les cultures periodístiques existents en diferents territoris d'Espanya i (b) examinar l'impacte dels instruments de rendició de comptes o mitjana accountability systems en cadascuna d'aquestes cultures. La hipòtesi de partida fa referència al fet que la cultura periodística a Espanya no respon a un únic model de sistema de mitjans (model mediterrani o pluralista polaritzat), com assenyalen Hallin i Mancini en Comparing Media Systems (2004), sinó que la diversitat de cultures periodístiques existents en diferents territoris d'Espanya requereix matisar aquesta classificació.

La recerca desenvoluparà un mapa on es descriuran les característiques, semblances i diferències entre aquestes cultures periodístiques. Aquest mapa també verificarà la presència, naturalesa i eficàcia dels instruments de rendició de comptes tradicionals i innovadors en sis comunitats autònomes (Andalusia, Catalunya, Galícia, Madrid, País Basc i València), comparant el seu impacte amb la situació en altres contextos que responen a una mateixa cultura professional.

Per a aquest propòsit, l'equip de recerca de cadascuna d'aquestes regions aplicarà un disseny metodològic basat en la triangulació de tècniques quantitatives i qualitatives. Es realitzaran (1) panells d'experts en ètica periodística i membres d'organitzacions professionals, (2) enquestes en línia als periodistes, i (3) focus groups amb els ciutadans de cada territori.

L'equip investigador està format per la Ruth Rodríguez Martínez, el Marcel Mauri de los Ríos –tots dos investigadors principals–, Xavier Ramón, Marta Narberhaus, Laura Torre, –de la Universitat Pompeu Fabra–, Juan Carlos Suárez Villegas (Universidad de Sevilla), Marta Pérez Pereiro (Universidade de Santiago de Compostela), Aitor Zuberogoitia (Mondragon Unibertsitatea), Amaparo López-Meri (Universitat Jaume I), Adoración Merino Arribas (UNIR), María Ángeles Chaparro Domínguez i Jesús Díaz Campo (Universidad Internacional de la Rioja) i Susana Fengler (Technische Unicersität).